Wind Tunnels news

Une nouvelle directrice à la tête de la Direction des Souffleries
Nomination

Une nouvelle directrice à la tête de la Direction des Souffleries

Marie-José Martinez, ingénieure générale de 2ème classe de l’armement a rejoint l’ONERA, le 3 mai dernier, en qualité de directrice des souffleries. Elle était jusqu’alors directrice du centre DGA essais de propulseurs. Elle succède dans ses fonctions à Patrick Wagner avec lequel elle collaborera de façon étroite, jusqu’au départ à la retraite de ce dernier. Retour sur un parcours d’excellence à dominante aéronautique et internationale.

Vent nouveau sur les souffleries : un nouveau directeur
Souffleries

Vent nouveau sur les souffleries : un nouveau directeur

Depuis octobre 2019, les souffleries de Modane-Avrieux, un des fleurons de l’ONERA, ont un nouveau directeur. Connues et reconnues en Europe voire au niveau international, elles ont vu passer ce que l’industrie aéronautique a conçu de plus célèbre : la précision de ces installations et la très haute technicité de ses personnels permettent en effet de tester les concepts dans des conditions optimales.

The F1 wind tunnel just turned 40
Wind Tunnels

The F1 wind tunnel just turned 40

The ONERA Fauga-Mauzac center celebrated the 40 years of the F1 wind tunnel on the 13th and 14th of October with local politicians, customers and partners as well as the employees and their families.

Clean Sky Tests Laminar Wing
Wind Tunnels

Clean Sky Tests Laminar Wing

A low-drag natural laminar flow wing for a future regional aircraft has been tested by ATR partner Leonardo and French  research agency ONERA. The large-scale model was evaluated in ONERA’s S1MA transonic wind tunnel.

New large reference model for S1MA
Wind Tunnels

New large reference model for S1MA

A large reference model (LRM) of 3.5m large-scale has been designed by our teams. This model is now available for test and technique developments.

 

ONERA wind tunnel division offer
Wind Tunnels

ONERA wind tunnel division offer

The offer of the ONERA wind tunnel division is shown in this film made during tests performed for the Italian aircraft manufacturer Piaggio.

From model manufacturing to wind tunnel testing, we introduce our sites at Lille, Fauga-Mauzac, Modane, and its experienced teams.

Improved Mach number capability of S2MA
Wind Tunnels

Improved Mach number capability of S2MA

The Mach number test envelope of the ONERA S2MA transonic and supersonic wind tunnel will soon be continuous up to Mach number 3.1.

New Mach number regulation system for S1MA - FP7
Wind Tunnels

New Mach number regulation system for S1MA - FP7

The new Mach number regulation at S1MA, sponsored by the European FP7-ESWIRP project, implements two complementary regulation components.

Development of the unsteady PSP technique
Wind Tunnels

Development of the unsteady PSP technique

As part of a Carnot partnership research network project, the ONERA’s wind tunnels is developing a Pressure Sensitive Paint (PSP) at short response time.